Synopse

Muzikál Casanova
Jméno Casanova, stejně jako Don Juan, je synonymem pro dobyvatele ženských srdcí. Dnes, v době běžně přístupných pornofilmů, to ale rozhodně není nejzajímavější úhel pohledu na tuto neobyčejnou, vpravdě "renesanční" osobnost. Kdyby náš muzikál líčil pouze jeho milostné avantýry, mohla by to být pěkná nuda. My ale chceme v Casanovovi vidět především galantního muže ze staré školy, který ženy nevyužíval pouze pro svou rozkoš, ale spíš jako mecenášky, přímluvkyně, a často dokonce jako zdroj cenných informací, ze kterých těžil jako diplomat a špión. Náš příběh se odehrává na sklonku jeho života, kdy působil jako knihovník na Duchcově. Dopisoval si a "diskutoval" tam odtud o politice a filosofii s největšími osobnostmi své doby, jakými byli například Votaire, Jean-Jacqus Rousseau, carevna Kateřina Veliká a další. Byl autorem třiadvaceti knih (dokonce snad i fantastického románu "Cesta do středu Země", který mu s velkou pravděpodobností "šlohnul" Jules Verne. Přesto se dokázal proslavit až svojí autobiografií "Historie mého života", kterou sepsal právě na Duchcově. A tato Casanovova "cesta ke slávě" bude hlavním motivem našeho komediálně laděného muzikálu.


Hlavní dějová nit:
Na zámek Duchcov přijíždí vzácná návštěva. Je jí sestřenice majitele zámku hraběte z Valdštejna hraběnka Karolína z Dunbna se svojí americkou neteří Adélou Bulitovou. Dámy, zejména hraběnka Karolína, chtějí osobně poznat pana Giacomo Girolamo Casanovu, který pracuje na Duchcově jako knihovník. Tolik už o něm slyšely!
Zatímco Karolína je Casanovou nadšená, pětadvacetileté Adéle stárnoucí "svůdník evropského formátu" nepadne příliš do oka. Je pro ni zkamenělinou, s jejímiž zastaralými názory na morálku a společnost její generace nemůže najít společnou řeč.
Dojde to tak daleko, že Adéla, kterou Casanovovo vystupování neuvěřitelně dráždí, navrhne tetičce, aby návštěvu okamžitě ukončily. Karolína o tom nechce ani slyšet. Požádá hraběte z Valdštejna o pomoc a ten uzavře s Adélou sázku. Vsadí se s ní o sto rakouských zlatých, že jestliže vydrží na Duchcově ještě deset dní, úplně změní na Casanovu názor. Dost možná, že se jí bude těžko odjíždět. Adéla přijme. Jestli si ten zastydlý středověký kavalír, ten vypelichaný kocour něco zkusí, klidně ho zostudí před celou společností.
"Vsadil jste na mne jako na koně!" konstatuje pohoršeně Casanova, který, s Valdštejnovým vědomím, sledoval celý rozhovor z úkrytu.
"Ne, jako na býka," poplácá ho po rameni Valdštejn. "A to by jim snad, v jejich věku, mohlo docela lichotit."
Jak se "boj" mezi Casanovou a Adélou vyvine dál, nemá smysl prozrazovat. Napovíme vám ale titulem jednoho ze závěrečných duetů, který zpívají Karolína z Dubna s hrabětem z Valdštejna: Nikdo z těch dvou neprohrál.

Slovo závěrem:
Protože naše vyprávění je tak trochu průřez Casanovovým životem - netýká se jen posledních jedenácti let strávených na Duchcově - zvolili, jsme pro prezentaci tohoto obdivuhodného člověka formu trojjediné postavy. Na prknech, která znamenají svět ho uvidíme jako dvanáctiletého chlapce, jako muže v nejlepších letech a jako staršího, více než šedesátiletého pána. Poslední dvě role, jakousi super hlavní dvojroli, ztvární herec a zpěvák Pepa Vojtek. (A samozřejmě i jeho alternant.) Držme jim i ostatním protagonistům palce a popřejme jim divadelní: "Zlomte vaz!"

Petr Markov
autor libreta a textů písní

tvorba www stránek People For Net a.s.